Przeglądając filmy na YouTubie trafiłem na ukryty egzemplarz żółtego 170H kabriolet w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Samochód był wyprodukowany tylko w kilku egzemplarzach przez fabryki Daimlera w latach 30. Na czele projektu stały takie nazwiska jak Ferdinand Porsche i Hans Nibel. Niskoseryjna produkcja małego Mercedesa 130, 150 i 170H nie odniosła sukcesu.

Wpływ Porsche na projekty Daimlera

W latach 20. XX wieku Nibel i Porsche pracowali razem, w dziale projektowania samochodów, w niemieckiej fabryce Dailmer-Motoren-Gesellschaft (DMG). W 1926 roku, w wyniku fuzji firm DMG i Benz & Cie, powstała firma Daimler-Benz produkująca pojazdy Mercedes-Benz. Porsche chciał projektować samochody małe i lekkie. Wówczas powstawał trend nowoczesnych, opływowych samochodów. Wpływy pomysłów Porsche były wyraźnie widoczne na późniejszych projektach Daimlera.

Gdy w 1929 roku Porsche odchodzi z firmy, za ster wkracza Hans Nibel z doświadczeniem przy projektowaniu W08. Wtedy łączy też siły z szefem działu rozwoju Fritz’em Nallinger’em i szefem konstrukcyjnym Max’em Wagner’em. Próbują oni stworzyć pierwszy samochód kompaktowy z silnikiem z tyłu i napędem na tył – konstrukcję bardzo podobną do światowego hitu VW Garbusa.

vw-1302-garbus-beetle-kafer

Ich pierwszy projekt to W17, który jest dzisiaj ledwie rozpoznawalny, może mało kto o nim wie. W 1931 roku powstaje 12 egzemplarzy testowych. Kształt tego nadwozia w prosty sposób rozwiązywał kompromis gabarytów i przestrzeni dla pasażerów. W17 miał bardzo podobne rozwiązania techniczne do Garbusa. Za tylną osią umieszczono cztero-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik w układzie bokser. W17 jednak nie trafił do seryjnej produkcji, ze względu na hałas jaki generował podczas jazdy – był nie do zaakceptowania przez potencjalnych klientów.

mercedes-benz-w17-model-concept-5

Model W17 – jeden z 12 egzemplarzy (1931)

W tym samym roku powstaje także czechosłowacki prototyp Tatra V570. Ale tylko Tatra potrafiła rozwiązać problem chłodzenia silnika umieszczonego z tyłu i tylko trzy lata później do produkcji trafia większy model T77 (Tatra 77) z silnikiem V8 umieszczonym za tylną osią.

Pierwszy samochód konceptu „Volkswagen”

Hitler, wielokrotnie będący na wizytacji w Czechosłowacji, miał okazję być wożony samochodami Tatry. Zrozumiał, że to są samochody, które odniosą wielki sukces i takich samochodów potrzebował na swoich drogach. Bardzo inwazyjna polityka Niemiec w tamtych czasach sprawiła, że Tatra była później znana z produkcji samochodów ciężarowych i silników wysokoprężnych. Technologia samochodów osobowych trafiła pod skrzydła Porsche (Ing. hc F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau), a ten w 1938 zaprezentował samochód Volkswagen – później znany jako Kafer, Beetle, Garbus – chociaż do seryjnej produkcji trafił kilka lat później.

tatra model 77 v8

Tatra 77 z silnikiem V8 (1934)

Daimler-Benz, po testach W17, kontynuował rozwój samochodów kompaktowych z silnikiem umieszczonym z tyłu. W 1934 roku zaprezentowano i rozpoczęto seryjną produkcję modelu 130 (W23). Miał stosunkowo niewielki rozstaw osi, a wysoki komfort podróżowania osiągnięto przez umieszczenie foteli pomiędzy osiami. Ten samochód był pierwszą odpowiedzią na koncept zmotoryzowania Niemiec, który nazwano samochodem dla ludu – Volkswagen.

Produkcja modelu trwała do 1936 roku, gdzie zastąpiono go modelem 170 H (W28) – produkowanym do 1939 roku. Jednak przez lata produkcji nigdy on nie zdobył popularności, a Daimler-Benz zrezygnował z produkcji samochodów kompaktowych. Skupił się on na produkcji samochodów dużych, szybkich i luksusowych.

Sam Porsche posiadał dwa pierwsze samochody testowe V1 i V2 dopiero w 1935 roku. W 1937 roku, Daimler-Benz produkuje dla Porsche serię trzydziestu prototypów (W30). Przejechały one łącznie prawie 3 mln km. Potem Porsche wyprodukował 44 samochody VW38 (w 1938 roku) i 50 sztuk VW39 (1939). Hitler nazywa samochody Porsche „KdF-Wagen”, a pierwsze – już te docelowe – Volskwageny Typ 1 opuszczają fabryki w 1945 roku…