Przed premierą dwudrzwiowego AMG GT, reklamy mówiły wprost: chcemy klientów 911. Teraz Mercedes-AMG wymierzył działo w kolejny model Porsche: Panamera. Jak widać, marka Ferdinanda jest dla nich pewną inspiracją – ale to nic złego. Wybierają po prostu te modele, które nie do końca mogłyby się znajdować w gamie Mercedes-Benz, a może stawka jest większa niż klienci BMW czy Audi.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

Bowiem jeśli by porównać segment mniejszych i najmocniejszych SUVów, to tutaj Mercedes konkurencji nie ma. Ani Macan, ani S5, ani X4 M nie mogą się pochwalić V8 pod maską jak w GLC 63. Panamera Hybrid to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów tego typu, a AMG GT fastback z EQ Power to odpowiedź. Jeśli mogę to uprościć, to CLSa porównałbym do A7, a nowe AMG GT właśnie do Panamery.

Zobacz AMG GLC 63 z doładowaną V8 pod maską

Sportowy i wygodny fastback

Mercedes-AMG przyznaje, że to w 100% ich samochód. Ma unikalny design, wysoki komfort oraz sportową technologię zapakowaną w 4-drzwiowego fastbacka. Mówi, że to rozwiązanie jest skierowane do tych ludzi, którzy poszukują sportowych wrażeń AMG GT w jeździe na codzień i zwłaszcza po to, żeby nie opuszczali Mercedes-AMG poszukując praktycznego kompromisu. W tych słowach wyraźnie czuć, jak mocną konkurencją dla AMG jest Porsche Panamera.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

Na razie 639 KM

AMG GT fastback jest oferowane w trzech wariantach: tańszy model AMG GT 53 oraz dwa flagowe modele AMG GT 63 oraz GT 63 S. Wszystkie trzy warianty są oferowane tylko z napędem 4Matic+ z funkcją Drift. Ich moce to odpowiednio 460 KM, 585 KM i 639 KM. Ten ostatni ma aż 900 Nm momentu obrotowego. Przyspieszają do setki w 4,5 – 3,4 – 3,2 sekundy a prędkość maksymalna sięga 315 km/h w modelu S.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

Podwozie w zasadzie jest bliższe nowemu CLS niż GT Coupe czy Roadster. To bryła z napędem na 4 koła ze skrzynią biegów umieszczoną klasycznie przy silniku, a z tyłu znajduje się tylko przekładnia osi tylnej. Zawieszenie może być stalowe z regulowaną twardością lub AMG Ride Control+ czyli oparte na powietrznych miechach. Każde z tych zawieszeń jest dokładnie zoptymalizowane do każdego z modeli. Warto zaznaczyć, że każdy model V8 ma tylną oś skrętną, a w GT 53 to wyposażenie opcjonalne. Wszystkie AMG GT mają przekładnie kierowniczą o zmiennym przełożeniu.

Zobacz: AMG CLS 53 EQ Power

Podobnie jest ze skrzyniami biegów. W GT 53 jest wzmocniona, ale klasyczna skrzynia biegów z 9-biegami (AMG Speedshift TCT), a w GT 63 i 63 S jest wielopłytkowe sprzęgło mokre do jeszcze lepszego przenoszenia momentu obrotowego (AMG Speedshift MCT). Ponadto model S posiada elektronicznie sterowaną twardość poduszek zawieszenia silnika – opcjonalnie dostępne w GT 63. Zainstalowany 4Matic+ jest w pełni regulowany, aż do funkcji Drift – która wyłącza całkowicie ESP, a silnik przekazuje moc tylko na tylne koła.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

Szeroko rozstawione koła są w rozmiarach od 19 do 21-cali, a każde z nich jest wytwarzane przez kucie – zmniejsza to masę oraz zwiększa wytrzymałość obręczy. W standardzie model S posiada 20” koła, a pod nimi wielotłoczkowe zaciski hamulcowe w żółtym kolorze.

Pakiet Aerodynamiczny wpływa na kształt spojlerów i lotek. Może też wpływać na materiał z jakiego są wykonane i umożliwia ręczną regulację spojlera z tyłu w zależności od potrzeb. Ten pakiet zwiększa docisk samochodu do osi bez wpływu na opory powietrza.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

W środku CLS z literą V

To co jest charakterystyczne w designie AMG GT to kształt środkowej konsoli. Wyraźnie podkreślała silnik widlasty, który znajdował się pod maską. O ile górna część deski rozdzielczej w fastbacku wygląda praktycznie tak samo jak deska rozdzielcza w eleganckim CLS, o tyle dolna i środkowa część pije do serii GT. Konfiguracja foteli też jest podobna do tej w CLS i może być na życzenie dla 4 lub 5 osób. Po podniesieniu tylnej klapy AMG GT fastback oferuje 395 litrów bagażnika.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

Kierownica jest nowa. Została specjalnie zaprojektowana dla AMG GT fastback i może posiadać dwa dodatkowe klawisze po obu stronach. Funkcje są programowalne i wyświetlane na małych wyświetlaczach.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback

W kwestii funkcji pojawia się AMG Track Pace – wirtualny pilot zapisujący czasy, prędkości i przyspieszenia, które potem możemy oglądać lub udostępnić. Na zegarach można wyświetlić specjalny widok Supersport, zaraz obok klasycznego czy progresywnego. Ten widok zawiera wszystkie niezbędne informacje, tak jak w samochodach przygotowanych do motorsportu.

amg-gt-63-4-door-fastback

amg-gt-63-4-door-fastback