Stojąc w korku (nieco zainspirowany) zacząłem zastanawiać się, co może zrobić klient ze swoim busem. Sprinter jest już z nami bardzo długo, i choć jego dni są już policzone, to możemy go zamówić w prawie dowolnym kolorze z palety RAL. I to z lakierowanymi zderzakami. V-klasa miała swój debiut kilka lat temu i do niej – jako jedynej – możemy zamówić pakiet AMG w którym coś się dzieje. Citana najtrudniej do nas dopasować.

W sieci przewija się mnóstwo firm, które chcą poddać tuningowi Twojego dostawczaka. Nawet jeśli masz osobową wersję, to każdy z zespołów ma coś do zaoferowania. Propozycje zaczynają się czasem skromnie: np. od spojlerów na klapie. Ale kończą się zazwyczaj na zupełnie nowym wnętrzu: z drewnem zamiast plastiku, ze skórą zamiast materiału. Jednak tak mało firm chce stuningować… Citana.

W konfiguratorze Vansports mamy do dyspozycji to samo co na mercedes-benz.pl: maluch Citan, średniak Vito/V-klasa lub Sprinter.

Dla każdego z nich do dyspozycji mamy indywidualne pozycje tuningu Hartmanna jak np. zestaw dekorów, indywidualna kierownica czy układ wydechowy ze stali nierdzewnej.

Hartmann podchodzi też kompleksowo: stuninguje Twojego Mercedesa oferując pakiet zewnętrzny, komplet felg aluminiowych, podniesienie mocy silnika, tuning zawieszenia i wreszcze kończąc na indywidualnym wnętrzu. Najszybszy Citan może mieć moc podniesioną do 129 KM przez tuning Hartmanna.

Każdy model ma swój demo car, zdarza się, że można je spotkać w Internecie za nieco taniej niż wynikałoby to z cennika. Hartmann ma swoje konto na mobile.de.

Alternatywą dla tuningu Vansports może być WALD. Chociaż jest trudno osiągalny na polskim rynku, warto o nim wspomnieć.

Dzisiaj WALD ma w swojej ofercie Sports Bison Edition. Firma posiada swoje oddziały do projektowania wnętrz i modyfikacji mechaniki. Potrafią zrobić z Twojego auta wszystko na co pozwolałoby Designo, gdyby było w ofercie MB. Jednak na stronie producenta jest tylko redner tego modelu.

W Polsce jest jeszcze firma Mansory. Charakterystyczny tuning ze względu na popularność G-klasy Gronos. W Polsce jeżdzą przynajmniej dwie sztuki. Dla vanów także posiada program customizacji składający się z poszczególnych elementów zewnętrza i wnętrza oraz całkowitą przebudowę wnętrza – oczywiście indywidualną.

Szkoda, że tylko jedna firma ma ochotę zmodyfikować Citana na V8 😉

foto: Vansports.de, Mansory.com, Wald.co.jp