Większość z was nie jest gotowa na takie wrażenia z jazdy. Turbo-twarde zawieszenie w trybie Sport+  przekazuje na fotel kierowcy leżącą na drodze jednogroszówkę. Silnik w trybie S+ chce urwać narządy. Oczy wywracają się do tyłu, gdy tylko poczujesz opór na pedale gazu. Ta broń to ciężki kaliber. W żadnym wypadku nie daje za wygraną wersji Coupe. Tu nie ma litości. AMG GT 63 S posiada 639 KM, które po włączeniu biegu Drive, będą na Ciebie polować…

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

Mercedes-Benz AMG Driving Academy Polska na Instagramie

AMG GT 63 S to dosłownie: zabójcze 639 KM

Utworzony parę lat temu, zupełnie nowy brand Mercedesa – Mercedes-AMG – jest (obok Mercedes-Benz i Mercedes-Maybach) jednym z trzech najważniejszych członów samochodów z gwiazdą. Jest też utworzony właśnie po to, żeby konkurować z inną marką ze Stuttgartu: Porsche. Czym jest AMG GT 4-door? To odpowiedź na Porsche Panamera. Ta z kolei potrafi być samochodem o wielu twarzach: od luksusowego, stylowego z beżowymi skórami, przez hybrydowe wcielenie E-Hybrid, aż po model benzynowy Panamera Turbo i pakietem Sport Chrono z mocą… 550 KM; a jednocześnie jest bardzo oryginalne, tworząc 10 lat temu nową (dzisiaj co raz bardziej popularną) kategorię samochodów.

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

Slogan Mercedesa mówi: the best or nothing. Pewnie inżynierowie Mercedes-AMG postawili sobie sprawę jasno: albo robimy samochód, który daje wycisk Panamerze w każdym calu albo nie róbmy tego wcale. Porównując oba samochody w najmocniejszych, spalinowych wersjach, to choćby pod względem mocy mówimy tu o różnicy niemal 100 KM na korzyść Mercedesa. Wystarczy o Panamerze.

Dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionego Duda-Cars w Poznaniu i kolegów z AMG Driving Academy Polska, mogłem na chwilę porwać AMG GT 63 S. Tak sportowo oklejonym AMG GT 63 S (i wieloma innymi samochodami) możecie pojeździć w ramach treningu AMG Driving Academy Polska po najlepszych torach wyścigowych w Polsce.

Zobacz Drive AMG E 63 S z mocą 612 KM

To nie jest ostatnie słowo

Ten egzemplarz jest wyposażony w niemal wszystko co najlepsze. Najmocniejszy 4-litrowy V8, o mocy 639 KM i 900 Nm momentu obrotowego, napędza wszystkie 4 koła przez napęd 4Matic+. Na czerwonym lakierze mocno odznacza się Pakiet Aerodynamiczny AMG z regulowanym na stałe spojlerem tylnym. Za 21-calowymi kutymi felgami widać złote zaciski ceramicznych hamulców. To są właśnie synonimy sportu i niezapomnianych wrażeń. Ale w tym całym sporcie ta konfiguracja nie daje zapomnieć o trybie Comfort.

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

Pomimo agresywnej sylwetki zewnętrznej, AMG GT 63 S wewnątrz wyposażony jest… Biznesowo, luksusowo, komfortowo. Można sobie wybrać coś z tego zestawu. Z przodu są zamontowane fotele o fenomenalnym trzymaniu bocznym – ale nie są to jeszcze fotele AMG Performance Seats. Przez deskę i drzwi biegnie szeroki pas błyszczącego włókna węglowego. Fotele przednie dzieli konsola środkowa w stylu GT – czyli w kształcie litery V. W rękach trzymamy carbonowo-alcantarową kierownicę AMG.

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

Jestem pewien, że każdy od razu po włączeniu silnika będziesz szukać wszystkich pstryczków i pokręteł do przełączenia samochodu w najbardziej dynamiczny tryb. W przypadku tego samochodu, Mercedes po raz pierwszy umieścił skróty klawiszowe zaraz przy kierownicy – nowoczesne pokrętła i guziki z wbudowanymi małymi wyświetlaczami OLED, które od razu mówią nam o aktualnym trybie działania Agility Control.

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

Bezpośrednio po zmianie trybu między aż 5 dostępnymi – Individual, Comfort, Sport, Sport+ i Race – samochód zmienia się z łagodnego baranka, lukusowego „jeta” do… po prostu F16. Tymi dwoma przyciskami (na kierownicy lub panelu środkowym) całkowicie zmieniamy oblicze AMG GT 63 S. Z różnicą jednej sekundy możemy cieszyć się cichą, komfortową jazdą po zwykłych polskich drogach – de facto trochę czując się jak w Nowym CLS – lub zmieniając AMG GT 63 S w maszynę do zabijania kilometrów, opon i wszystkich złych wrażeń, o których do tej pory pamiętałeś. Race zmieni Ciebie w skoncentrowanego, odpornego na hałas i przeciążenia człowieka, przypominając przy tym, że jazda AMG E 63 S to był przy tym pikuś.

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

Pasażerowie z tyłu, siedząc w bardzo głębokiej kanapie, mogą trzymać się tunelu środkowego i drzwi. Ten samochód posiada z tyłu w zasadzie dwa odrębne fotele tylnej kanapy, po środku oddzielone konsolą w stylu „High-Class”. To wyposażenie opcjonalne zwiększa komfort podróżowania w cztery osoby. Standardowym wyposażeniem jest 2-miejscowa kanapa z małym schowkiem pomiędzy siedziskami.

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

AMG GT 63 S GT 4 GT 4 door Driving Academy

 To jaka jest różnica?

Zatem co wybrać? E 63 S? CLS 53? GT 63? Każdy z tych trzech samochodów są jednak czymś innym. Oprócz oczywistej różnicy w designie, prowadzą się także inaczej. Poza tym CLSa nie wybierzemy póki co sztandarowym, „63” silniku. Da się porównać między sobą E 63 S i GT 63 S. Ale są to samochody zupełnie inne, dla docelowo innej grupy odbiorców.

E 63 S jest szybkie, twarde ale też bardzo oczywiste. Odnoszę wrażenie, że dużo łagodniej zabiera nas w podróż pomimo rewelacyjnych osiągów i możliwości „Drift”. Jest samochodem wielofunkcjonalnym, dostępnym przecież także w nadwoziu T-model. GT 63 S jest czymś bardziej narowistym. Czymś bardziej GT.

Po bezpośredniej przesiadce z AMG GT R odczujesz sporą różnicę. Na pierwszy rzut oka widać, że to inne samochody i nie ma co się łudzić, że to tylko dwa fotele mniej. AMG GT R jest dużo bardziej wymagającym od kierowcy samochodem. Inna jest pozycja za kierownicą, widok za przednią szybą i odczuwanie prędkości. Z uwagi na charakter układu napędowego emocje będą zgoła inne. Polecam jednak takie bezpośrednie porównanie obu samochodów. Zapewnią wam olbrzymi zastrzyk adrenaliny na długo.

AMG GT 63 S: Duda-Cars Poznań i Mercedes-Benz Polska