AMG GT to kolejna generacja super-samochodu Mercedesa z ceną o prawie połowe niższą niż AMG SLS. Niższa cena musiała zrekompensować brak np. otwieranych do góry drzwi, ale niższa cena to większa ilość potencjalnych klientów. Od jakiegoś czasu widać mocne konkurowanie nowej marki Mercedes-Benz – Mercedes-AMG – z modelami Porsche. Z tym super-samochodem Mercedes wycelował swoje działo w (segment) 911.

W przeciągu czterech lat produkcji AMG GT, na rynku pojawiły się aż cztery odmiany. Pod maską wszystkich odmian znajduje się obecnie sztandarowy silnik M178 o pojemności 4-litrów, z dwoma turbosprężarkami typu Twinscroll i suchą miską olejową. Najmocniejsza wersja – AMG GT R – posiada 585 KM mocy i osiąga 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w przedziale… 1900-5500 obr./min. Każdy z modeli GT charakteryzuje się układem napędowym w układzie Transaxle dla lepszego rozkładu masy. Oczywiście ceny za mocniejsze wersje osiągnęły nieco większy pułap.

Mercmag: Mercedes-AMG GT R z AMG Driving Academy

Zobacz nasz wyjazd do Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie

4 wersje i 4 typy nadwozia

AMG GT, AMG GT S, AMG GT C i AMG GT R to cztery warianty mocy i rozwiązań technicznych, które są dostępne w dwóch rodzajach nadwozia. Do dyspozycji jest: Coupe, i Roadster, a każdy z nich jest dostępny w dwóch rozstawach kół. AMG GT (462-476 KM) to podstawowa wersja, a AMG GT S (510-522 KM) to jego wersja wzmocniona z regulowaną blokadą dyferencjału.

AMG GT R (585 KM) to najmocniejsza i najbardziej wyczynowa wersja i w głównej mierze bazuje na GT C (557 KM). Tylko ta wersja posiada opcjonalne kubełkowe fotele (bez dopłaty) z opcjonalnymi cztero-punktowymi pasami bezpieczeństwa (za dopłatą). Obie te wersje łączy coś niezwykłego: układ jezdny ze skrętną osią tylną oraz poszerzonym rozstawem kół. Co ciekawe, całkiem szybkiego GT C możemy zamówić w wersji ze składanym dachem. GT R może mieć tylko dach stały z włókna węglowego. Łącznie AMG GT występuje w czterech wariantach mocy i czterech wariantach nadwozia.

AMG GT R to samochód z toru wyścigowego

W AMG GT R wykorzystano rozwiązania, które sprawiają, że samochód ten jest bardzo surowy. Opcjonalne fotele kubełkowe są genialne, a jeszcze lepiej pasują do nich cztero-punktowe pasy bezpieczeństwa – są dostępne w kilku kolorach. W środku znajdziemy także nowy włącznik. To pokrętło do regulacji kontroli trakcji w 9-stopniach. Akumulator, tak jak w GT C i w GT S, jest litowo-jonowy – 10-krotnie droższy, ale 2-krotnie lżejszy.

Na zewnątrz znajdziemy nowy pakiet AMG Aero składający się z ręcznie regulowanego spojlera tylnego, regulowanego spojlera przedniego (elektronicznie) oraz regulowanych przesłon chłodnicy (także elektronicznie). Aktywny przedni spojler dociska przód samochodu z siłą 40 kg przy prędkości 250 km/h. Cały pakiet aerodynamiczny dociska samochód z siła 155 kg przy maksymalnej prędkości 318 km/h.

Ten samochód posiada bardzo lekkie, kute koła w dwóch rozmiarach. Standardowo Mercedes instaluje na nich opony Michelin Sport Cup 2 w rozmiarach 275/35 R19 z przodu i 325/30 R20 z tyłu. Ta specjalna wersja, zaprojektowana na torze Nurburgring, może posiadać specjalny lakier. „Green Hell Magno” pije do pętli „Green Hell” na Nurburging – czyli do North Loop. AMG GT R ze zdjęć jest z aktualnej palety samochodów AMG Driving Academy Polska i posiada równie niezwykły, ale już znany z AMG SLS, lakier Solar Beam Yellow. W AMG GT R pojawił się po raz pierwszy nowy grill Panamericana.

Trzy tryby Agility Control: Comfort, Sport i Sport+ są dostrojone odpowiednio na: publiczne ulice, niezbyt równe tory wyścigowe jak np. Nordschlefie i równiejsze tory wyścigowe jak Hockenheim. Pomimo tego, że w tym samochodzie jest półaktywne zawieszenie (regulowana siła tłumienia amortyzatorów) to AMG GT R posiada jak żaden inny GT zawieszenie gwintowane – czyli z mechaniczną regulacją wysokości każdej kolumny z osobna.

Na drodze

Pamiętam jak trzy lata temu, po raz pierwszy usiadłem za kierownicą AMG GT. Nie przyzwyczajony do tego typu samochodów odczuwałem dyskomfort ograniczonej widoczności, dziwnego prowadzenia samochodu z długim przodem. Odczuwałem za to olbrzymią satysfakcję ze stabilności jazdy po zwykłych drogach i przepięknego brzmienia 476-konnej V8. Tamten samochód posiadał Comand, nagłośnienie Burmester, elektryczne fotele z pamięciami i wiele innych elektrycznych udogodnień.

AMG GT R to zupełnie inny wóz. Surowy. Ma ciasne, twarde fotele z których ciężko wysiąść. Świetne, cztero-punktowe pasy Schrott dają kontakt z samochodem jak nigdy wcześniej. Wspominam o nich często bo są po prostu super.

Bardzo precyzyjny układ kierowniczy jest spotęgowany przez skrętną tylną oś. Elektryczny mechanizm skręca koła tylne do 1,5 stopnia w lewo lub w prawo. W zależności od prędkości, koła tylne skręcają się przeciwnie lub zgodnie z przednimi kołami. Poprawia to zwinność i stabilność samochodu, a daje to przede wszystkim ogromną satysfakcję z jazdy. Prócz tego rozkład masy 47:53 pozwala od razu poczuć się w tym samochodzie jak dobry kierowca. AMG GT R prowadzi się po prostu łatwo jak na to co potrafi.

Wspomniałem o możliwości zmiany twardości zawieszenia przez Agility Control. Nawet po wybraniu funkcji Comfort czuć każdą nierówność na drodze i nie ma co się łudzić, że to wygodny samochód do codziennej jazdy. Samochód jest niesamowicie sztywny. Nawet ergonomia jest tu w pewnym sensie ograniczona. Dostęp do wybieraka zmiany przełożeń skrzyni biegów jest dziwnie przesunięty do tyłu. Całe szczęście na torze tylko raz musieliśmy wybrać tryb D. Po głośnym odpaleniu 4-litrowego V8.

Dzięki uprzejmości AMG Driving Academy Polska mieliśmy możliwość dotknięcia tego modelu. Odpalenia go i obejrzenia go ze wszystkich stron. A na końcu skwitowaliśmy to dwoma okrążeniami na Torze Poznań i małym upalaniem. Mój instruktor, Mirek, ma ten samochód i tor w małym palcu. Czuł się z nim tak swobodnie jak ja ze swoim Canonem.

Race (Na torze)

Gdy ja przekręcam pokrętło na tryb manualnej ekspozycji to czuję się pewnie. Gdy Mirek przekręcił mi Agility Control w tryb Race z manualnym trybem skrzyni biegów byłem zaskoczony. Zastanowiłem się przez chwilę czy Mirek myśli, że umiem pojechać tym samochodem szybko?

Kilka pierwszych zakrętów okazało się być dla mnie wyzwaniem. Popełniałem błędy nowicjusza, ale instruktor szybko podawał mi polecenia, które sprawiały, że za kierownicą czułem się pewniej, zakręty pokonywałem szybciej. Przy każdym wyjściu z zakrętu Mirek pozwalał mi nacisnąć gaz mocniej. Cel był taki, żeby trochę poczuć przeciążenia.

AMG GT R bardzo szybko reaguje na ruchy kierownicą. Niska masa samochodu daje się odczuć w każdym momencie. Samochód jest przyklejony do drogi, ale chętnie wyprowadza tylną oś z równowagi pozostawiając po sobie dwa pasy i chmurę białego dymu. Po powrocie trakcji tylnych opon wskazówka prędkościomierza podnosi się szybko. Do pierwszej setki w deklarowane 3,6 sekundy.

Jazda samochodem po torze jest czymś zupełnie innym niż sprawdzenie startu ze świateł AMG E 63. Chociaż ten naprawdę świetny, super-szybki sedan ma aż 612 KM – więcej niż najmocniejsza wersja AMG GT R – to wciąż pozostaje dużym, ciężkim sedanem z silnikiem z przodu.

Zobacz nasze Drive: AMG E 63

Jeśli ktoś kiedykolwiek zapragnie pojeździć samochodami Mercedes-AMG to może to zrobić właśnie w szkole jazdy AMG Driving Academy Polska. Jest kilka etapów do przejścia, z różnymi lekcjami. Samochodów jest dużo i są podzielone na grupy. W słabszej są prawie 400-konne kompakty jak A 45 i CLA 45, w mocniejszej takie jak E 63 czy GT. Wszystko spod szyldu Mercedes-AMG.

Zobacz ofertę AMG Driving Academy Polska

Wizyta w Mercedes-Benz Muzeum Stuttgart

Fotografia powyżej pochodzi z naszej wizyty w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie i przedstawia układ jezdny AMG GT R.