W maju pierwsze egzemplarze A-klasy 2018 wyjechały na drogi. Wtedy też po raz pierwszy usiadłem na kilka minut za kierownicą Nowej A-klasy. W zeszłym tygodniu otrzymałem od Duda-Cars kluczyki do demonstracyjnej A 200 z możliwością wypróbowania jej przez 3 dni. Przejechałem po poznańskich drogach ponad 200 km samochodem, z którego nie chciałem wysiadać. W środku zdigitalizowany kokpit reprezentuje po raz pierwszy poziom technologii godny nowego smartphone’a. „Hey Mercedes” to pierwsza rzecz, która powinna Ci się kojarzyć z nowym hatchbackiem Mercedesa. Wzrok za czarną, błyszczącą A 200 w pakiecie AMG odwracają wszyscy – włącznie ze mną. To podróż w przyszłość, ale dzisiaj.

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Zobacz nasz ostatni Drive: E 220 d Coupe

Pierwszy kontakt w kwietniu

Cztery miesiące temu odbyły się dealerskie premiery tego najmniejszego Mercedesa. Dobrze wyposażona A 200 pozytywnie zaskoczyła mnie nową deską rozdzielczą z dwoma dużymi wyświetlaczami zamiast zegarów, kamerą 360 stopni i bardzo mocno rozbudowanym podświetleniem deski rozdzielczej. Wtedy jeszcze nie mogłem jej sprawdzić na ulicach.

Zobacz jaki egzemplarz A 200 oglądaliśmy w kwietniu

Później, do projektu MERCMAG GIRLS, zrealizowaliśmy lifestyle’ową sesję zdjęciową przy użyciu właśnie tej czarnej A 200. Kompletacja jest obłędna. Czarny, metalizowany lakier, czarne wnętrze z szaro-czarną skórzaną tapicerką foteli, 19-calowe… czarne obręcze kół. Z pakietem AMG jest możliwość zamówienia A-klasy z 19″ kołami – rozmiarem do tej pory zarezerwowanym dla C-klasy. Tak mocno napompowana sylwetka hatchbacka wymaga dużego rozmiaru kół.

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Już wtedy byłem totalnie zaczarowany zachowaniem Nowej A-klasy na drodze. Samochód ma wyraźnie inny układ kierowniczy od swojego poprzednika. Układ kierowniczy jest tak samo precyzyjny, ale odniosłem wrażenie, że nieco wolniej reaguje na ruchy kierownicą. To zapewne za sprawą nieco innego przełożenia. Wydawało mi się, że samochodem jeździ się łatwo. Łatwiej niż poprzednikiem. Pomimo napędu na przód samochód zachowuje się bardzo neutralnie i, o ile nie przesadzimy z gazem, rzadko kiedy jest podsterowny. W zakrętach dało się odczuć, że jest dobrze wyważony.

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

A 200 pomimo niewielkiej pojemności silnika – jedynie 1,33 litra – osiąga maksymalną moc 163 KM i dysponuje 250 Nm momentu obrotowego. Według producenta przyspiesza do pierwszej setki w 8 sekund i może przyspieszać do maksymalnie 225 km/h. Nowa A-klasa jest dostępna tylko z nową, automatyczną skrzynią biegów z 7 przełożeniami. W przypadku A 200 producent wspomina coś o spalaniu w okolicach 5 litrów na 100 km. W moim teście na łącznym dystansie 200 km, w stu procentach przejechanym po mieście, udało mi się osiągnąć średnie zużycie paliwa na poziomie 9.0 l/100 km.

Zobacz jakie średnie spalanie mieliśmy w GLC 250 Coupe

Mercedes-Benz User Experience

Zainstalowany w najmniejszym i najtańszym modelu Mercedesa najbardziej dopracowany i rozbudowany system MBUX, świadczy tylko o tym, jak ważny jest dla producenta ten segment samochodów. MBUX to nowa telematyka Mercedesa, która zastępuje Comand. MBUX to akronim od Mercedes-Benz User Experience – doświadczenie, które jest warte każdej złotówki. Najważniejszą cechą nowego systemu jest to, że jest to system pracujący „w chmurze”. Każdy z naszych MBUX jest on-line z serwerami Daimlera, po to, żeby na bieżąco być aktualny w mapy oraz…

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Hey Mercedes!

W systemie jest nowy Linguatronic. To tą funkcję tak intensywnie reklamował i reklamuje dalej Mercedes mając na myśli nową A-klasę. „Hey Mercedes” to komenda głosowa, jak „Hey Siri”, uruchamiająca sztuczną inteligencję. Rozpoznaje naszą mowę i realizuje nasze żądania. „Jaka jest dzisiaj pogoda” czy „Prowadź do ulicy Mercmag nr 1, Poznań” jest całkowicie zrozumiałe dla systemu i odpowie nam adekwatną informacją. Myślałem sobie na początku, że to bardzo tandetne rozwiązanie. Nie mogłem uwierzyć jak bardzo cenne okazało się to w praktyce.

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Najlepsze w tym systemie jest właśnie to, że pracuje „w chmurze”. To znaczy, że każdy właściciel MBUX z Linguatronic ma do niej dostęp. Algorytm rozpoznawania mowy i poleceń cały czas, automatycznie udoskonala się. Na początku były trudności z otworzeniem szyby w samochodzie, a teraz „Mercedes” rozumie bardzo dużo poleceń głosowych. Za każdym razem rozkazywałem Mercedes krótkim poleceniem głosowym, gdy znajomi chcieli coś zmienić w samochodzie.

Nowy system ma także nową strukturę (interface). Jest całkowicie zintegrowany z nowymi zegarami. To znaczy, trudno to nazwać zegarami, bo to multimedialny wyświetlacz. Może wyświetlać informacje o samochodzie, ale może też wyświetlić informację na temat naszej podróży, parametrów silnika czy po prostu mapę. Jest olbrzymia możliwość konfiguracji – a z tego powodu Mercedes przygotował dla nas gotowe obszary tematyczne: Podróż, Przeżycie, Efektywność itd. Pod tajemniczo brzmiącymi nazwami obszarów tematycznych kryją się gotowe widoki MBUX z najważniejszym informacjami w zależności od preferencji.

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Indywidualizacja wnętrza po zmierzchu na poziomie palety RAL

Jeszcze, żeby nie było za mało, to zegary możemy wyświetlić w formie standardowej lub… sportowej. Te wtedy zmieniają swój kolor przewodni na żółty – charakterystyczny dla ostatnich modeli Edition czy AMG GT. Ja zdecydowałem się na mój ulubiony widok: sportowe zegary, mapa zamiast obrotomierza i muzyka na centralnym wyświetlaczu. Aha zapomniałem dodać. Centralny wyświetlacz można sterować dotykowo…

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Po zmierzchu olbrzymie wrażenie zrobiło na mnie mocno rozbudowane podświetlenie Ambiente. Wybór kolorów jest olbrzymi. Poniżej to chyba Color Mix. Do naszej dyspozycji jest dostępna paleta kilkudziesięciu kolorów lub gotowych „mixów”. Turbinowe kratki wentylacyjne są przy okazji interaktywne z panelem klimatyzacji. Gdy zmieniamy temperaturę na wyższą robią się na chwile czerwone, a gdy na niższą to niebieskie. Na zdjęciu poniżej właśnie widać moją ulubioną konfigurację MBUX. Można to zapisać w profilu kierowcy – jeśli byłoby ich kilku.

mercmag-nowa-a-klasa-w177-duda-cars

Na wspomnienie zasługuje także system dźwiękowy Burmester. Posiada bardzo neutralne brzmienie z regulacją dźwięku przestrzennego i pozycji słuchania. Ten samochód jest naprawdę multimedialny. Cieszy okiem i uchem. A 250 4Matic z maksymalną mocą 225 KM dostarcza jeszcze więcej wrażeń za kierownicą. To taki gokart ale smartphone. Chyba pierwszy raz w historii powiem to na głos: A-klasa to fantastyczny hatchback Mercedesa. Zupełnie inna filozofia robienia małych samochodów niż 20 lat temu. To nie jest złodziej klientów Golfa tylko BMW 1 i Audi A3. Czekamy na Mercedes-AMG A 50.

Nowa A-klasa A 200 2018: Mercedes-Benz Duda-Cars