Od czasu premiery pierwszej A-klasy minęło już ponad 20 lat. Przez te wszystkie lata większość z was już nie pamięta o nieudanym teście łosia. Dzisiaj pamięta się o tym, że pierwsza A-klasa posiadała w standardzie nowy na ówczesne czasy system stabilizacji toru jazdy ESP. Z każdą generacją, Nowa A-klasa zaskakuje konkurentów standardowym wyposażeniem. W jej trzeciej generacji znajdziemy takie elementy wyposażenia jak aktywny układ kierowniczy, w pełni adaptacyjne reflektory LED czy doładowane silniki benzynowe z możliwością odłączenia cylindrów.

mercedes-a-klasa-w177-amg-line

mercedes-a-klasa-w176-amg-line

Nowa A-klasa (W177) vs poprzednia generacja (W176)

Nowa A-klasa to skrojony na miarę garnitur

W podstawowej linii stylizacyjnej Style większość elementów będzie czarna lub srebrna, a dyfuzor tylnego zderzaka nie będzie eksponował końcówek układu wydechowego. Linia nastawiona na klasykę marki, posiada standardowe zawieszenie komfortowe oraz 16-calowe obręcze aluminiowe. Wewnątrz znajdziemy automatyczną klimatyzację, system MBUX, wielofunkcyjną kierownicę, czujnik światła i deszczu, przycisk uruchomienia silnika Keyless-Go Start oraz Dynamic Select. Fotele mogą być wykończone w skórę Artico szaro-czarną z pomarańczową nicią lub niebieską z szarą nicią lub czarno z szarą nicią. Fotele sportowe są dostępne opcjonalnie.

mercedes-benz-nowa-klasa-a-w177

Linia AMG, biała perła

mercedes-benz-nowa-a-klasa-w177

Linia AMG, biała perła

mercedes-benz-nowa-klasa-a-w177

Linia AMG, biała perła

Druga opcja wyposażenia to Progressive. Znajdziemy w niej ten sam czarny grill jak w Style, ale z chromowanymi listwami wokół okien i chromowany dyfuzor w tylnym zderzaku 17-calowe koła są w standardzie, a tylny zderzak ma końcówki układu wydechowego. W środku natomiast pojawi się jasne wykończenie listew lub opcjonalne wzór włókna węglowego oraz fotele obszyte skórą w kombinacji Artico/Fleron w kolorach czarne z szarą nicią lub brązowo-czarne z szarą nicią. Dodatkiem będzie sportowa kierownica obszyta skórą. Fotele sportowe także są dostępne opcjonalnie.

Sprawdź co nowego we wnętrzu Nowej A-klasy

Obok Progressive jest jeszcze Linia AMG i ona ma najbardziej sportowy charakter. Na zewnątrz dominuje bodykit AMG uwzględniający zderzaki, progi, grill, końcówki układu wydechowego. Tak jak w Progressive linia okien jest podkreślona chromowanymi listwami. Koła są 18-calowe, a za nimi inny układ hamulcowy: zaciski z logo Mercedes-Benz. Linia AMG wprowadza w standardzie przekładnie kierowniczą o większym przełożeniu oraz obniżone zawieszenie. Wewnątrz tapicerka z Artico/Dinamica w kolorach czarnym z czerwoną nicią lub Artico czarno-szary z szarą nicią wraz z adekwatnymi dywanikami AMG. Kierownica sportowa jest płaska u dołu i wykończona skórą Nappa.

mercedes-a-klasa-w177-amg-line

Linia AMG: Artico czarno-szare

mercedes-a-klasa-w177-amg-line

Linia AMG: Artico czarno-szare

mercedes-a-klasa-w177-amg-line

Linia AMG: Artico/Dinamica czarna

mercedes-a-klasa-w177-amg-line

Linia AMG: Artico/Dinamica czarna

Do linii Progressive i AMG można zamówić pakiet Night, który zamienia elementy chromowane lub srebrne na czarne: czarne 18-calowe obręcze kół, obudowy lusterek, grill, dyfuzor tylnego zderzaka, listwy okienne oraz przyciemnione tylne szyby. Przez pierwszy rok będzie dostępny także pakiet Edition 1 ze specjalnym wyposażeniem.

Kontruje sam

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdą się elementy, które są zaczerpnięte z wyższych Klas, ale przede wszystkim mogą nie być dostępne w innych samochodach w segmencie:

  • wyświetlacz Head-up,
  • systemy asystujące kierowcę: Distronic, aktywny układ kierowniczy w dwóch stopniach, aktywny asystent hamowania, funkcja rozpoznawania znaki drogowe, asystent pasa, czy asystent martwego pola, Presafe, kamera 360 stopni
  • wentylowane i dynamiczne fotele z przodu
nowa-a-klasa-w177-amg-edition-1

Edition 1

nowa-a-klasa-w177-amg-edition-1

Edition 1

Warto dodać, że wszystkie te funkcje można zakupić w pakiecie Asystującym Kierowcę. Połączone ze sobą są zdolne do pół-autonomicznego prowadzenia samochodu, nawet przez skrzyżowania i ronda. Ciekawym wydaje się nowy aktywny układ kierowniczy: ten po zauważeniu wtargnięcia pieszego na drogę potrafi precyzyjnie poprowadzić samochód tak, żeby go ominąć – pod warunkiem, że kierowca rozpocznie manewr omijania. Dodatkowo, asystuje ESP i ABS w takich sytuacjach jak nadsterowność poprzez wprowadzenie kontry albo podczas mocnego hamowania, gdy koła po lewej i prawej stronie mają różną przyczepność, również wprowadzi odpowiednią korektę koła kierownicy. Przez radary i kamery, samochód widzi do 500 metrów przed sobą.

Królik doświadczalny sztucznej inteligencji

O nowym systemie w A-klasie już pisaliśmy, bo miał on swoją premierę przed premierą Nowej A-klasy. Ale nowy system to także nowy Linguatronic. Ten, na stałe połączony z serwerem, przekazuje nasz komunikat do systemu centralnego i rozpoznaje nasze komunikaty, nawet jeśli nie mamy wyraźnego akcentu. Nowy Linguatronic rozpoznaje nasze pytania i prośby także wtedy, jeśli będziemy je formułować w różny sposób.

Zobacz jak wygląda nowy MBUX

Odpowiedzi „Hey Mercedes” mogą być różnie formułowane i będą przypominać raczej dialog niż suche informacje telematyki. Odpowiedzi także będą z czasem się zmieniać, bo Linguatronic będzie się uczyć zmian w języku. A jeśli nie mamy dostępu do serwera centralnego, to Linguatronic odpowie nam czerpiąc z własnego doświadczenia. Ten system jest na razie dostępny tylko w Nowej A-klasie.

Więcej światła

Do wyposażenia opcjonalnego Nowej A-klasy dołącza także najnowszy system Multibeam – adaptacyjnych reflektorów głównych LED. Każdy reflektor będzie posiadać 18 osobno sterowanych diód o barwie światła zbliżonej do światła dziennego. Multibeam posiadają takie funkcje jak regulowany zasięg świateł mijania, skręcanie wiązki światła podczas pokonywania łuków, doświetlanie zakrętów przy niskich prędkościach czy rozszerzanie zasięgu świateł podczas jazdy po mieście.

a-klasa-2018-2

Reflektory Multibeam są wyposażeniem opcjonalnym

Układ napędowy

Kooperacja Mercedesa z Renault znowu się rozszerza. W Nowej A-klasie (W177) znajdziemy zupełnie nowe silniki i nie tak zupełnie nowe skrzynie biegów. Na start do wyboru są trzy wersje silnikowe:

  • A 200: 1,33-litrowy silnk benzynowy o mocy 163 KM / 200 Nm z 6-biegową skrzynią manualną lub 7G-DCT
  • A 250: 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 224 KM / 350 Nm tylko z 7G-DCT
  • A 180 d: 1,5-litrowy silnik Diesla o mocy 116 KM / 260 Nm ze skrzyniami jak w A 200.
nowa-a-klasa-w177-amg-edition-1

Edition 1

Silnik do modelu A 200 będzie produkowany na początku tylko w Niemczech, a później także w Chinach. Renault dostarcza do silnika blok i układ korbowy. Cechy charakterystyczne nowego M282 to możliwość wyłączenia dwóch z czterech cylindrów, regulacja wzniosu zaworów, filtr cząstek stałych czy to, że jest wykonany w całości ze stopów lekkich. Będzie posiadał prawdopodobnie więcej wersji mocy, natomiast wersja 163 KM jest najmocniejszą wersją tego silnika.

mercedes-benz-nowa-a-klasa-w177

M282: 1,33-litra i 163 KM

W A 250 znajdziemy zmodernizowaną jednostkę z poprzedniego modelu, o nowym typie M260. Posiada identyczną pojemność skokową, ale jest zmodernizowana począwszy od kształtu tulei cylindrycznych, tzw. Conicshape. Także posiada regulację wzniosu zaworów, filtr cząstek stałych czy wałek wyrównoważający.

mercedes-benz-nowa-a-klasa-w177

M260: 2,0-litrowy i 224 KM

Tak jak A 250, A 180 d posiada zmodernizowany 1,5-litrowy silnik swojego poprzednika. Dostał on nowy osprzęt w postaci układu wtryskowego pracującego na większym ciśnieniu, nową turbosprężarkę, a sam blok i układ korbowy ma obniżoną masę. Inaczej będzie wyglądać produkcja; Mercedes dostarczy tylko część podzespołów tj. mocowanie silnika, koło zamachowe czy skrzynie biegów, natomiast produkowany on będzie w fabrykach Renault.

mercedes-benz-nowa-a-klasa-w177

OM608: 1,5-litra i 116 KM

Nowa skrzynia biegów 7G-DCT

Silniki benzynowe mają możliwość pracy z układem 4Matic. Ten będzie mocno zmieniony i będzie posiadał możliwość płynnej regulacji momentu obrotowego od 100% na oś przednią do 100% na oś tylną. Modele z napędem na 4 koła mają także wielowahaczowe zawieszenie osi tylnej zamiast belki poprzecznej. Wszystkie silniki mogą współpracować z automatyczną skrzynią biegów 7G-DCT posiadającą podwójne sprzęgło. Tych z kolei będą dwa rodzaje.

mercedes-benz-nowa-a-klasa-w177

Nowa skrzynia 7G-DCT waży tylko 67 kg

Silnik o większej mocy, jak np. A 250, będą posiadały zmodernizowaną skrzynię 7G-DCT – zmniejszono czasy przełożeń zmian biegów, zoptymalizowany układ sprzęgła oraz zamontowano nowe sterowanie. Programy ECO, Comfort, Sport i Individual także zostały zoptymalizowane.

mercedes-benz-nowa-a-klasa-w177

Nowy napęd 4Matic rozdziela moc od 100% na przedniej osi do 100% na tylnej osi

Natomiast modele z silnikami o mniejszej mocy, tj. z silnikami M282 czy OM608, będą posiadały zupełnie nową skrzynie biegów. Ta jest mniejsza i lżejsza – waży tylko 67 kg. Zaprojektowana przez firmę Getrag, posiada możliwość zmiany charakterystyki zmiany biegów – od komfortowej do sportowej – przez zmianę trybów ECO, Comfort, Sport i Individual. Ale co najważniejsze – przyczynia się do zmniejszenia spalania.

nowa-a-klasa-w177-amg-edition-1

Edition 1

nowa-a-klasa-w177-amg-edition-1

Edition 1