Nowy silnik benzynowy oznacza wprowadzenie nowego modelu: seria 53 to najnowsza propozycja Mercedes-AMG. Jest łącznikiem między serią 43 oraz 63. Chociaż mam pewne wątpliwości co do nazewnictwa. Kojarzone bowiem w przeszłości serie pomiędzy tymi dwoma seriami to seria 50 (np. E 50 AMG czy 500 E) albo seria 55 (C, E, S, CLK, SLK i inne 55 AMG). Rozwiewać wątpliwości powinny osiągi: 435 KM oraz 520 Nm maksymalnego momentu, który w każdej chwili może wzrosnąć na moment do niebagatelnej wartości 770 Nm! Jak to zrobili?

cls-53-amg-m256

cls-53-amg-m256

M256 został zaprezentowany przede wszystkim w nowym CLS 53 AMG. To między innymi tam trafi najbardziej zaawansowany silnik Mercedesa. Jest czymś zupełnie nowym, bo wykorzystuje technologię EQ Boost. To 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy o układzie rzędowym. Jest podwójnie doładowany: przez klasyczną turbosprężarkę oraz elektryczny kompresor. Posiada bezpośredni wtrysk paliwa. Brakuje osprzętu wykorzystującego pasek napędowy. Wszystko zostało zelektryfikowane. Ten silnik trafi także do nowej E-klasy Coupe oraz wersji kabriolet.

cls-53-amg-m256

cls-53-amg-m256

cls-53-amg-m256

EQ Boost oznacza technologię, która pomiędzy silnik i skrzynie biegów umieściła urządzenie (w wolnym tłumaczeniu) rozrusznik-alternator (ang. starter-alternator). To z niego pochodzi dodatkowe 16 kW mocy oraz 250 Nm. Zasilany jest z 48-woltowej instalacji elektrycznej. Moment obrotowy razie potrzeby jest dostarczany do kół. W innym przypadku napędza układy elektryczne. Albo kontroluje wolne obroty.

cls-53-amg-m256

e-53-amg-m256

Charakterystyka tego silnika jest nastawiona na maksymalne wrażenia z jazdy, zachowując średnie spalenie 53 w granicach 8,5 l/100 km. CLS 53 AMG 4Matic+ przyspiesza do pierwszej setki w 4,5 s, a prędkość maksymalna może wynosić aż 270 km/h (z Pakietem Kierowcy AMG).

Dalej jest także hybrydowo. Połączono skrzynię biegów 9G-Tronic TCT z modeli 43, która wykorzystuje konwencjonalne sprzęgło hydrokinetyczne z w pełni konfigurowalnym napędem 4Matic+ z modeli E 63 AMG. Jest to stały napęd na tylną oś z regulowanym przekazem momentu obrotowego na przednią oś. Z tą drobną różnicą, że napęd na obie osie może być przekazywany cały czas, a nie tylko w momencie wykrywanego poślizgu. Za komfort jazdy odpowiada AMG Ride Control+. Czyli zawieszenie powietrzne Airmatic, z wielokomorowymi poduszkami oraz charakterystyką zorientowaną na dynamiczną i sportową jazdę.

e-53-amg-m256

e-53-amg-m256

Wnętrze także jest zorientowane na sport. Są tam nowe, sportowe fotele z tapicerką AMG i emblematami AMG, czerwone pasy bezpieczeństwa i listwy dekoracyjne z włókna węglowego lub włókna szklanego (srebrne, matowe). W standardowym wyposażeniu znajdzie się także nowa kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa. Zainteresowani mogą prosić o wykończenie jej w opcji skóra-drewno lakierowane na czerń fortepianową lub skóra-microfibra Dinamica. Przez pierwsze kilka miesięcy będzie można zamówić Exclusive Edition 1 w CLS 53 AMG z wnętrzem Copper Art – urozmaiconym o dodatki w kolorze miedzi.

cls-53-amg-m256

e-53-amg-m256

e-53-amg-m256

Na zewnątrz, w stosunku do linii AMG, pojawi się nowy przedni spojler, nowy grill z rodziny AMG z jedną listwą, spojler na klapie tylnej oraz dyfuzor z 4-nowymi końcówkami układu wydechowego. (Te, zaskakująco są okrągłe). Hamulce są wzmocnione i zwiększone do 370 mm średnicy z przodu i 360 mm z tyłu. W standardzie 19-calowe, aerodynamiczne koła lub 20-calowe w opcji.

cls-53-amg-m256

e-53-amg-m256

cls-53-amg-m256

e-53-amg-m256

Obejrzyj trailer CLS 53 AMG