Gdy ostatni raz pisałem o Tomka 190 E z TuningKingz, był na etapie przygotowywania komory silnika pod nową jednostkę. Zakupiona kilka tygodni wcześniej C 230 Kompressor (W202) miała posłużyć za dawcę. Swap nie jest plug&play, a dodatkowo nikt na seryjny silnik się tam nie godził. Ale co jeszcze Tomek zdołał zrobić przez zimowy postój?
Tym razem za oprawę graficzną będzie odpowiadać Maciej Sułek Fotografia i jego dedykowana sesja zdjęciowa przyspieszonej wersji 190 E Lowered Benz.
Zobacz jak Lowered Benz wyglądał w 2017 roku
Silnik
Od niego wszystko się zaczęło. Wypiaskowana, pozbawiona rdzy i polakierowana na wysoki połysk komora silnika mieści aktualnie 2,3-litrową jednostkę M111 z mechanicznym kompresorem powietrza Eaton. Fabrycznie doładowany (0,3 bara) silnik generował moc 193 KM.
Silnik przez Tomka został przygotowany pod większe przebiegi oraz zwiększone doładowanie. Zmienił większość uszczelek – w tym uszczelkę pod głowicą – a sama głowica została zregenerowana. Elementy sąsiadujące zostały wypiaskowane i polakierowane. Osprzęt silnika musiał zostać dopasowany do mniejszej komory 190 E, dlatego nie zmieścił się np. fabryczny filtr powietrza ani oryginalny zbiornik spryskiwaczy.
Dopiero tak przygotowany silnik został wyposażony w sprężarkę Eaton M62 ze zmienionym kołem pasowym na sztywne koło pasowe o mniejszej średnicy. Pozwoliło to zwiekszyć ciśnienie doładowania z 0,3 bara do około 0,6 bara, a spodziewana moc to około 230 KM.
Za prawidłowe odprowadzenie spalin odpowiada całkowicie customowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej. Średnica rur jaką zastosował Tomek wyniosła 2,5-cala. Układ wydechowy jest aktywny i posiada przepustnicę omijającą końcowy tłumik. Hamulce zostały odpowiednio zwiększone – wykorzystano przedni układ hamulcowy z Mercedesa 300 SL o średnicy 300 mm i 4-tłoczkowym zacisku.
Trudności przy montażu
Nowy filtr powietrza i zbiorniczek płynu do spryskiwaczy to nie jedyne trudności jakie Tomek napotkał podczas budowania swojego projektu. Zdecydował się na montaż większej chłodnicy powietrza doładowanego, co – po pierwsze – znowu przypomniało o ograniczeniach komory silnika, a – po drugie – utrudniło dopasowanie bardzo rzadkiego pakietu Kamei X1. Po pomyślnym zamontowaniu pakietu na samochód trafiły poszerzenia błotników Cosworth*.
Wnętrze także oberwało
Skórzane wnętrze z czterema kubełkami Recaro doskonale pasują do klimatu jaki panuje na zewnątrz 190 E Lowered Benz. Tomek na sezon 2018 postanowił zamontować rzadką i kultową kierownicą AMG Atiwe – która swoją droga trafiała nie tylko do samochodów AMG tamtych czasów.
Przy dopasowywaniu pomocniczych zegarów VDO, zdecydował się na odświeżenie drewna. Teraz jest zabarwione na ciemniejszy odcień i polakierowane na wysoki połysk. Luksusową stronę wnętrza podkreśla ówczesny telefon Motorola i radio Becker Europa 2000.
Tomasz gratuluję zrealizowanego projektu!
Samochód: Lowered Benz, TuningKingz
Foto: Maciej Sułek Fotografia
Zostaw komentarz